ز سوی مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی؛

کارگاه دانش‌افزایی ویژه اساتید بین‌الملل برگزار شد

20190516_1042122

کارگاه دانش‌افزایی با موضوع «آشنایی با عقاید و آداب و رسوم ملل مختلف»، ارائه راهکارهای ایجاد ارتباط موثر و عاطفی، آشنایی با فضای فکر و منطقه طلاب غیرایرانی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کارگاه دانش‌افزایی با موضوع «آشنایی با عقاید و آداب و رسوم ملل مختلف»، ارائه راهکارهای ایجاد ارتباط موثر و عاطفی، آشنایی با فضای فکر و منطقه طلاب غیرایرانی از سوی مرکز بین‌المللی زبان فارسی ویژه اساتید بین‌الملل جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در این کارگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی‌مقدم ضمن گرامیداشت یاد و نام حضرت خدیجه علیهاالسلام، به عام‌الحزن یا سال اندوه پیامبر اشاره کرد و یادآور شد: در این سال، وجود مقدس پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دو یار و حامی و ناصر خود یعنی عموی بزرگوار خود ابوطالب و همسر باوفای خود را از دست دادند.

رمز پیروزی اسلام، نگاه جامع و بین‌المللی بودن آن است

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در بخش اول سخنان خود در خصوص ضرورت آشنایی با فضای بین‌الملل ، و اینکه چرا باید نگاه بین‌المللی داشته باشیم؟، اظهار داشت: نگاه برخی به این موضوع این است که ما در داخل مشکلات مختلفی داریم که باید ابتدا به آنها و سپس به موضوعات بین‌المللی بپردازیم که این نگاه مردود است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با اشاره به اینکه رمز پیروزی اسلام، نگاه جامع و بین‌المللی بودن آن است، گفت: خداوند در سوره شعرا هم به گسترش اسلام در سرتاسر جهان اشاره می‌کند؛ حتی در زمان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم هم نگاه پیامبر برای گسترش دین، بین‌المللی بوده است، چنانچه نامه‌نگاری به پادشاهان بلاد مختلف حتی بلاد کفر را آغاز و به نقاط مختلف جهان، مبلغ اعزام کردند، از جمله امام علی علیه‌السلام را به یمن فرستادند و به واسطه تبلیغ امام علی علیه‌السلام در یمن، بیت نخع و مزحج و کنده و ... به دین اسلام گرویدند.

وی در ادامه به سفر خود در اوایل انقلاب به نیجریه اشاره کرد و افزود: در اوایل انقلاب، کشور نیجریه دارای 55 درصد مسیحی و 45 درصد مسلمان اهل سنت بود و حتی یک خانواده شیعه نداشت، در آنجا با جوانی به نام ابراهیم یعقوب زکزاکی آشنا شدیم و با هم به قم بازگشتیم، که ایشان به واسطه دیدار با حضرت امام خمینی(ره) شیعه شدند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: امام خمینی (ره) در این دیدار، یک جلد کتاب قرآن مجید به شیخ زکزاکی اهدا کردند و از ایشان خواستند که به تبلیغ قرآن بپردازند، از آن زمان تا کنون بیش از 20 میلیون نفر از مردم نیجریه به واسطه شیخ زکزاکی شیعه شدند و در حال حاضر بزرگترین راهپیمایی اربعین بعد از کربلا، راهپیمایی است که در نیجریه برگزار می‌شود.

منظور از «لسان قوم» در قرآن کریم /لزوم آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم ملت‌ها در عرصه تبلیغ بین‌الملل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم در بخش دوم سخنان خود عنوان کرد: بعد از ضرورت نگاه بین‌المللی، بحث آشنایی با لسان قوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا می‌توان به آیه شریفه 4 سوره ابراهیم اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ».

وی افزود: برخی واژه «لسان» را به «زبان» معنی می‌کنند که اشتباه است، منظور از لسان در این آیه، فرهنگ و آداب و رسوم آن قوم است. لسان قوم یعنی باید تشخیص دهیم با چه زبانی با مردم صحبت کنیم با زبان تهدید یا زبان وعده.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام به معجزه یدبیضا و چوب دستی حضرت موسی اشاره کرد و گفت: حضرت موسی علیه‌السلام در زمانی زندگی می‌کرد که سحر و جادو حرف اول را می‌زد، حضرت موسی علیه‌السلام نیز از این طریق، معجزه خود را به مردم نشان داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم ادامه داد: در زمان حضرت عیسی علیه‌السلام، مسائل طب و پزشکی گسترش پیدا کرده بود، حضرت عیسی علیه‌السلام مرده را زنده کرد؛ اینها مثال‌هایی از زبان صحبت با مردم به روش فرهنگ خودشان است، پس لسان قوم یعنی اینکه قبل از اینکه وارد عرصه کار بین‌الملل شویم، با فرهنگ، آداب و رسوم آن منطقه آشنا شویم.

وی اظهار داشت: علاوه بر آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم، آشنایی با دین و مذهب مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار است، خداوند در آیه 38 سوره «ق» می‌فرماید: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ وَ مَا بَيْنَهُمَا فِي‌ سِتَّةِ أَيَّامٍ‌ وَ مَا مَسَّنَا مِنْ‌ لُغُوبٍ‌؛ و به یقین آسمان‌ها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش مرحله آفریدیم و هیچ خستگى و رنجى به ما نرسید».

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام گفت: در تورات تحریف شده آمده که خداوند زمین و آسمان و آنچه را بینشان است در شش روز، از یکشنبه آغاز کرد و تا جمعه پایان یافت و سپس روز شنبه را به استراحت پرداخت. به همین دلیل است که یهودی‌ها روز شنبه را تعطیل هستند و کار نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم به شأن نزول این آیه اشاره کرد و افزود: یهودیان نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم آمدند و درباره خلقت آسمان‌ها و زمین از وى سؤال کردند؛ پیامبر فرمودند: خداوند در روز یکشنبه و دوشنبه آسمان‌ها، در روز سه‌شنبه و چهارشنبه زمین  و آنچه را که در آن است و پنجشنبه و جمعه ستارگان و ماه و آفتاب و فرشتگان را آفرید؛ سپس یهودیان پرسیدند: یا محمد پس از این خلقت و آفرینش، خداوند به چه کارى پرداخت؟ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم آیه «ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ» را قرائت فرمودند یعنى سپس به استیلاى بر عرش که حاکى از قوت و قدرت بى‌پایان خداوند است، پرداخت؛ یهودیان گفتند: در این صورت کار خداوند در این مرحله پایان یافت و روز شنبه را به استراحت پرداخت. و خداوند براى رد گفتار یهودیان این آیه 38 سوره «ق» را نازل فرمود.

ضرورت آشنایی با فرهنگ و شخصیت‌های انقلاب اسلامی در سایه آشنایی با زبان فارسی است

وی در ادامه تأکید کرد: در هر قوم و جامعه ای، مسائلی وجود دارد که مورد توجه آن جامعه است و افراد جامعه به آن حساس هستند که مبلّغ باید این حساسیت‌ها را بشناسد و به درستی رفتار کند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در ادامه یادآور شد: برخی شاید درباره علت یادگیری زبان فارسی سؤال داشته باشند، در پاسخ باید گفت که ضرورت آشنایی با فرهنگ و شخصیت‌های انقلاب اسلامی در سایه آشنایی با زبان فارسی است که این موضوع برای مخاطب ما باید جا بیفتد که اصرار به یادگیری زبان فارسی، آشنایی با فرهنگ انقلاب اسلامی است نه ترویج زبان فارسی و حس ناسیونالیستی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه هدف تبلیغ در عرصه بین‌الملل باید جذب باشد نه دفع، گفت: ما باید ظرفیت ادیان و مذاهب را بشناسیم و سپس به تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم‌السلام بپردازیم تا جذب حداکثری داشته باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱
  • پیام: ۵۰۰۰۱۷۱۷۱۸۱۸۱۹

ارتباط با مرکز

  • مدیر مرکز: 32112472
  • آموزش حضوری: 32112072
  • آموزش مجازی: 32112072
  • آموزش آزاد: 32112478
  • حضور و غیاب: 32112577
  • امتحانات: 32112576
  • کانال مرکز: jzfarsilearning@